Cvitamin 1A téli hónapok gyakran csapadékos és borús időjárása, a hideg és az enyhébb napok váltakozása táptalajt biztosít a különböző vírusos megbetegedések számára. A C-vitamin pótlásában ilyenkor nem nyújt hathatós segítséget az elérhető hazai gyümölcsök és zöldségek szezonálisan beszűkülő kínálata. Rendszeresen szedjük egészségünk megőrzése érdekében, mégis legtöbbünk nagyon keveset tud a C-vitaminról, amelynek felfedezése Nobel-díjas orvosunk, Szent-Györgyi Albert érdeme. Az aszkorbinsav élettani hatásairól Dr. Ráthonyi Emesével, (belgyógyász, klinikai onkológus szakorvos) háziorvossal beszélgettünk.


- Minek, kinek köszönhetjük a C-vitamint?
- A főként tengerészek körében kialakuló hiánybetegség, a skorbut révén lett ismert a C-vitamin. A tengeren az egyoldalú táplálkozás, mely nélkülözi a nyomelemekben gazdag zöldségek és gyümölcsök fogyasztását, ezt a betegséget idézte elő. Az 1900-as évek elején igazolták a tudósok, hogy e betegséget táplálékunk egyik összetevőjének, jelesen a C-vitaminnak a hiánya okozza. Ami ezután következett, az már történelem, Szent-Györgyi Albert kutatásainak első fázisában mellékveséből állított elő hexuronsavat, majd amerikai kollégája (Joe Sviberly) segítségével azonosította, hogy a hexuronsav nem más, mint a C-vitamin. Hazatérve Szegeden, a C-vitamin természetes forrását kutatta, és (állítólag) egy vacsora közben, véletlenül jött rá, hogy a paprika az egyik leggazdagabb természetes C-vitamin-forrás.

 - Milyen a C-vitamin emberi szervezetre gyakorolt élettani hatása?
- Elsősorban a fehérvérsejtek aktivitását növelve fokozza az immunrendszer működését, és ezáltal szervezetünk ellenálló képességét.
A bevezetőben említett őszi-téli, ún. szezonális betegségek megelőzésében kimondottan hatásos. Ilyenek a meghűléses betegségek és a nátha is (ezeket egyébként számos vírus okozhatja), de a súlyosabb influenza megelőzése, vagy akár kezelése céljából is érdemes a napi bevitt mennyiséget megemelni.
Emellett a C-vitamin bőrünket is táplálja. Nélkülözhetetlen a bőr kollagénjének képződésében. Hiányában a bőr kiszárad, helyenként akár töredezetté is válhat.
A C-vitamin részt vesz még számos fehérje és enzim működésében is, és ezáltal felgyorsítja számtalan szövet regenerálódását. Segíti a sebek, műtéti hegek gyógyulását, hegesedését. Hatékony a vérzés csillapításában, erősíti a csontokat, és a fogakat is.
Évtizedek óta orvosi tanulmányok és megismételt vizsgálatok bizonyítják, hogy a szív működésére gyakorolt hatása pozitív. Már minimális bevitele is csökkenti a magas vérnyomást, védi az érfalak izomzatát, csökkenti a koleszterinszintet, hosszú távú fogyasztása pedig akár vissza is fordíthatja a kialakult szív- és érrendszeri károsodásokat.

- Sokat hallani, illetve olvasni a daganatos megbetegedések kapcsán a rákos sejtek ellen kifejtett hatásáról. Mi ezeknek az információknak a valóságtartalma?
- Bizonyított tény, hogy a C-vitaminnak elvitathatatlan szerepe van a különböző ráktípusok megelőzésében, illetve a tumorok növekedésének lassításában. Antioxidáns hatásának köszönhetően semlegesíti a rákkeltő anyagokat, megköti az úgynevezett szabadgyököket (egy, vagy több párosítatlan vegyérték elektronnal, vagy nyitott elektronhéjjal rendelkező atomok, vagy molekulák). Ehhez természetesen nagy mennyiségű C-vitaminra van szükség a szervezetben.
(Megjegyzem, egyre több bizonyíték utal arra, hogy sajnos káros is lehet a C-vitamin védő hatása a kemo-, és/vagy a sugárkezelések ALATT – hiszen a daganatsejteket is védi a kezelésnek szánt ártó hatásoktól, azaz csökkenti e terápiák hatékonyságát - így mindenképpen tanácsos megbeszélni a kezelőorvossal a fenti terápiák alatti alkalmazás „mikéntjét”!)
Tanulmányok és vizsgálatok azt is kimutatták, hogy az aszkorbinsavnak szignifikáns védő hatása van a gyomor- és vastagbélrákkal szemben, illetve, hogy a méhnyak rákban szenvedő nők szervezetében alacsonyabb ennek a vitaminnak a szintje. Ahol e szintet emelték, ott pedig több mint 50%-al csökkent a kialakulás esélye.
A dohányzás pusztítja a szervezetben a C-vitamint, ezért is érdemes elgondolkodni a káros szenvedélyről történő lemondásról, vagy amennyiben ez nem megy, úgy célszerű gondoskodni a fokozott vitaminbevitelről.

- Természetes C-vitamin pótlás, vagy mesterséges előállítás. Melyiket támogatja?
- Osztom a szakemberek véleményét, miszerint a kiegyensúlyozott táplálkozás útján történő bevitel egészségesebb, mint a mesterségesen előállított izo-aszkorbinsav rendszeres fogyasztása. Persze az is tény, hogy a megfelelő mennyiség beviteléhez jóval többet kellene fogyasztanunk a természetes forrásokból, mert sajnos egyre több a bizonyíték arra, hogy zöldségeink és gyümölcseink „természetes” nyomelem- és ásványianyag-tartalma az utóbbi 100 évben lényegesen csökkent.

- Melyek azok a gyümölcsök és zöldségek, amelyekben a legnagyobb mennyiségben megtalálható a C-vitamin?
- A lista elején a csipkebogyó áll, melyet legtöbbször tea formájában fogyasztunk el. Ne felejtsük, hogy mindenképpen hidegen áztassuk ki a hatóanyagot, hiszen a hő elpusztítja a C-vitamint. Koncentráltan megtalálható az áfonyában, a zöld- és paradicsompaprikában, a petrezselyem zöldjében, a brokkoliban és a kiviben (de csak ha nem főztük!). A középmezőnyben helyezkedik el a narancs, a citrom és a lime, melyekre a téli időszakban támaszkodhatunk (bár a szedési-, szállítási-, és tárolási körülmények miatti már említett hatóanyagtartalom-csökkenés okán ez bizony egyre bizonytalanabb!). A lista alján az uborka, a cékla és például az alma található, minimális hatóanyag tartalommal.

- Milyen gyorsan ürül ki a szervezetből?
- 2-3 óránként kiürül a szervezetből, emellett a sport és a fizikai terhelés felgyorsítja ennek folyamatát.
Túlszedhető, így a vérben (!) hipervitaminózist okozhat, de a felesleges mennyiség vizelet útján távozik szervezetünkből, így nem lehet túladagolni.
A C-vitaminnak viszonylag nagy a gyógyszerkölcsönhatása, például az aszpirin szedése 2-3 szorosára gyorsítja a szervezetből történő kiürülését.

- Az ajánlott napi bevitel tekintetében is megoszlanak a vélemények. Hogyan látja ön ezt Doktornő?
- A szakértői vélemények abszolút eltérőek a kérdéskörben. Linus Pauling kémikus a molekuláris biológia atyja az állatvilág szükségleteiből indult ki. Ennek megfelelően 2000-9000 milligrammban határozta meg a napi bevitelt (amely állítólag kitolja a túlélés esélyét halálos betegségek esetében). Szent-Györgyi Albert napi 1000 milligrammot fogyasztott. Az Európai Unió ajánlása napi 60 mg, ez valóban fedezi a lakosság napi szükségletének közel 100%-át, ha egy normál súlyú és testalkatú személyt veszünk alapul. Ne felejtsük el, hogy a dohányzás pusztítja a C-vitamint, így a dohányosok esetében is célszerű növelni a napi bevitt mennyiséget.

- Említette, hogy túl lehet adagolni, de a felesleges mennyiség távozik a szervezetből. Jár ezen kívül bármilyen egyéb más kockázattal?
- Az aszkorbinsav vízben oldódik, így nem kell attól félnünk, hogy felhalmozódik a szervezetben. Ellenben a vízben kémiai anyagokká bomlik, ami fokozhatja a vesekőképződést, bár a legújabb kutatások ezt nem támasztják alá. Mivel a C-vitamin segíti a vas felszívódását, ezért túlzott alkalmazása a vas felhalmozódásához is vezethet, de ennek igazolására végzett vizsgálatok nem mutattak ki értékelhető eredményt.
Javaslom, hogy az egyéb tápanyagok és nyomelemek hatékony felszívódása érdekében a napi bevitt mennyiség egy átlagos életmódot folytató ember esetében ne haladja meg az 500 -1000 mg-ot, illetve erős dohányosok és még élsportolók esetében se legyen több napi 2000 - 4000 mg-nál.

Tisztelt Doktornő, köszönjük az interjút. 

Dr. Ráthonyi Emese elérhetősége

Akcióink

szimpatika logo banner 2019

Egészségvédelem


Elérhetőségeink

Kapcsolat

Gyógyszerinfo

OGYEI logo hiv

Sztráda Web


Életmentő kártya

Helyi forgalmazója patikánk!

eletmentokartya1

LX Line Partner Patika

Cegadatok X

Látogatott oldalak...

Oldalletöltések száma: 1675301